Pár tipů k sebepoznání a sebelásce

Rozhodla jsem se sepsat pár tipů, které mně osobně pomáhají na cestě k sebepoznání a díky kterým se následně cítím lépe ve své kůži.

Blíže k sobě, řekla bych.

  1. Meditace

Meditace je stoprocentně jeden z hlavních způsobů, jak se dostat k sobě a na chvíli opravdu zastavit. Vnímáš u ní pouze sebe a své tělo. Jak se cítíš, čeho se dotýkáš, jak dýcháš, aj. Meditovat můžeš s hudbou nebo bez a můžeš si zvolit klidně řízenou meditaci (guided). Spoustu videí najdeš na YT. Záleží jen a jen na Tobě, co Ti bude vyhovovat a u čeho se budeš cítit nejlépe. Meditace nás učí být sami (se) sebou a nesoudit daný okamžik, pouze ho přijímat takový jaký je, což se nám může hodit opravdu úplně ve všem. Naučíme se díky tomu být přítomní, což je podle mě velmi důležité.

Já jsem dříve meditovala každý večer před spaním, abych se uklidnila a vyčistila si mysl. Jakmile jsme se sestěhovali s přítelem, z mého zvyku celkem sešlo a ráda bych se k němu zase vrátila, jelikož na sobě cítím, že nejsem již tak vyrovnaná, jako když jsem meditovala každý den. Meditace mi pomáhá k přijetí sebe a svého těla, zároveň mě však učí klidu, vyrovnanosti, ale i lásce.

Já osobně poslouchala anglické guided meditace na YT a mezi mé oblíbence patří jednoznačně Joe T a Michael Sealy.

2. Procházka v přírodě

Kdy jindy člověk dokáže opravdu vypnout a uklidnit se, než právě v přírodě? Je zde několik podnětů k pozorování, ale i k poslouchání. Procházkou zároveň děláme něco zdravého pro naše tělo a celkově fyzickou stránku, ať už se jedná o samotný pohyb či pobyt na čerstvém vzduchu.

Procházkou v přírodě si též pročistíme myšlenky v hlavě a díky tomu jsme sami sobě zase blíže. Máme čistší pohled na věci a situace, stejně tak i na sebe samé. Myslím, že procházka se dá přirovnat právě k meditaci, když jsme po celou dobu opravdu bdělí a vnímáme každý moment.

3. Seberozvojové knihy

Knihy nám také mohou velmi pomoci v cestě k sobě samým, obzvlášť pak ty seberozvojové. Poskytnou nám nové informace, ale i ty, které už dávno víme a pouze si je potřebujeme připomenout. Osvěží nám pohled na svět a díky nim se naučíme sami se sebou lépe pracovat a porozumět si.

Já osobně mám oblíbenců v této kategorii hned několik a určitě bych o tom ráda napsala samostatný článek, přestože věřím, že kupa z vás tyto knihy již zná.

4. Self-reflection diary nebo-li deník, ve kterém se „hodnotíme“

Jedná se klidně o úplně klasický sešit nebo poznámkový blok v mobilu či PC, kam si každý den píšeme své poznatky. Hodnotíme sebe, své chování a reakce. Ptáme se sami sebe na otázky typu „Proč jsem takto zareagovala? Co mě k tomu vedlo? Mělo to nějaký hlubší význam a kořeny?“ Věř, že vždy to má hlubší význam.

Myslím, že tohle je skvělý způsob, jak se poznat více do hloubky a zjistit o sobě nové věci. Časem můžeš zjistit, že se tvé reakce na určité podněty opakují. Můžeš také zjistit, proč cítíš to co cítíš a spoustu dalších věcí, např. že přitahuješ do svého života určitý druh lidí či situací a proč tomu tak je. Důležité však je, abychom v tomto směru byli k sobě naprosto upřímní, ale ne zbytečně kritičtí.

Zároveň si můžeš vyhledat na internetu spoustu otázek na téma sebepoznání a následně na ně do deníku odpovídat.

5. Rozebrání svých vzpomínek

Na toto téma jsem již psala článek, který se jmenoval Zpátky k sobě. Zkráceně se jedná o to, že začneš více hloubat nad vzpomínkami, které v tobě zanechaly určitý pocit a nějakým způsobem tě formulovaly do osoby, již si teď a pokusíš se jim porozumět. Toto rozebrání můžeš dělat buď ve své hlavě anebo to spojit s bodem číslo 4.

Rozebrání svých vzpomínek může být dost často bolestivým procesem, ale výsledky vždy stojí za to!

6. Cvičení

Samotné cvičení může také být jeden ze způsobů, jak se více poznat. Při cvičení se musíme mnohdy velmi překonávat, posouvat své hranice a díky tomu si dokazujeme, zda na to máme nebo ne. Zjišťujeme u toho, kam až jsme schopni zajít a co vše dokážeme udělat pro sebe a své tělo. Posílí díky tomu ne jen svaly, ale i naše psychická stránka a můžeme se cítit vyrovnaněji, sebevědoměji a vděčněji. Cvičení je určitě jedno z forem sebelásky a selfcare.

To by bylo ode mně pro dnešní tipy všechno a budu se na vás těšit u dalšího článku. Nezapomeňte mi dát vědět dole v komentářích, co vám osobně pomáhá na cestě k sebepoznání.

Mějte se krásně!

You Might Also Like

22 Comments

  1. Katka

    V mojom prípade momentálne najlepšie funguje upratovanie. Cítim sa, ako by som sa pomocou neho dávala dohromady. Pred pár dňami som čítala, že človek sa nemôže zmeniť, ak vyhľadáva stále tie isté podnety v rovnakom prostredí. Tak som sa rozhodla pre zmenu. Musím však uznať, že rozvojové knihy a prechádzky mi momentálne pomáhajú tiež. 🙂

    1. Adéla T.

      Souhlasím! S čistým prostředím přichází i čistá mysl a je důležité mít kolem sebe pořádek. 🙏🏻

  2. Jana

    Všechno už mám odzkoušené a rozhodně mi vždycky pomůže procházka 🙂 A jídlo! To, na co mám prostě chuť 🙂 Cvičení mi moc nepomohlo, protože přitom soustředím myšlenky na ten problém a necvičí se mi dobře. Ale hlavní je, aby to všechno člověk opravdu vyzkoušel a přišel na to svoje, co mu vyhovuje a pomáhá 🙂 Krásný článek 🙂

    1. Adéla T.

      S tím cvičením to je škoda, měla by ses právě soustředit na ty cviky a tím se spojit sama se svým tělem ☺️ Moc Ti děkuji za milý komentář!

  3. Jana

    Všechno už mám odzkoušené a rozhodně mi vždycky pomůže procházka 🙂 A jídlo! To, na co mám prostě chuť 🙂 Cvičení mi moc nepomohlo, protože přitom soustředím myšlenky na ten problém a necvičí se mi dobře. Ale hlavní je, aby to všechno člověk opravdu vyzkoušel a přišel na to svoje, co mu vyhovuje a pomáhá 🙂 Krásný článek.

  4. Adyna

    Super článek. Já miluju procházky, seberozvojové knihy i cvičení. Meditaci jsem třeba nikdy nezkoušela 🙂

    1. Adéla T.

      Určitě ji zkus! Je to úžasný nástroj 🥰

  5. Eli

    Ano, ano, ano! Činnosti, které dělám každý den a už jsou takovou součástí mě samé, že už je beru jako samozřejmost. A pak se divím, že ostatní to tak nemají 😀 Doporučuji všem. Moc hezky jsi to vystihla 🙂

    1. Adéla T.

      Moc Ti děkuji!! 🙏🏻☺️

  6. Leník

    V tomto semestru jsme měli takový odpočinkový předmět, kdy jsme se soustředili na sebe, meditovali… Dříve jsem to moc neznala. Zaujalo mě to.
    Miluju procházky v přírodě s koníkem. U koní si zrelaxuji a vyčistím hlavu <3 🙂

    1. Adéla T.

      To je skvělý, mělo by se to více dostat mezi lidi 😍 To cením!

  7. Barborah

    Souhlasím, hezky jsi to sepsala! Cvičení mi také pomáhá a také trávit čas jen sama se sebou a se svými myšlenkami. Také moc ráda poslouchám podcasty nebo zajímavá videa, která mě nutí nad sebou či svým životem více přemýšlet a dodává mi jiné pohledy na věc.

    1. Adéla T.

      Moc Ti děkuji! ☺️
      S těmi podcasty a budeš souhlasím, je to něco jako rozvojové knížky akorát v audio verzi 😁

  8. WantbefitM

    Přiznám se, že nemám moc ráda hrabání v minulosti, protože jsem hrozně sentimentální člověk a nedělá mi to psychicky dobře… 😀 Ale je pravda, že když jsem si zpětně probírala nějaké okamžiky v mé minulosti, že jsem v tom našla počátky mých problémů, které mám teď, o 10 let později 🙂 Moc hezky sepsaný článek.

    WantBeFitM

    1. Adéla T.

      Děkuji Ti! Je to tak, většinou v člověku utkví vzpomínka, která tě nějakým způsobem formovala a třeba zapříčinila problémy, které máš teď.

  9. Viki

    Ja osobne sebarozvojové knihy ako psychologička nemusím, skôr si prečítam odbornú literatúru 😁 Ale mám rada beh, šport v prípade negatívnych emócií, rada si spravím selfcare day, snažím sa každý deň napísať aspoň jednu pozitívnu vec

  10. BarbaraS

    Po mém psychickém zhroucení jsem se o seberozvoj začala zajímat, až jsem projevila zájem o buddhismus. Některé citáty jsou skvělé, k zamyšlení. Knížky mě bohužel tak nějak nudí, občas si na pár minut k sednu a něco přečtu, ale abych to četla hodinu a déle jako jinou knihu to ne.
    Také jsem dříve meditovala doma, mám i polštářek. Později jsem se přesunula ven, kde jsem seděla a pozorovala tiše okolí. Možná to žádné meditování asi není, ale i tak mě to uklidňuje.
    Ten deník je zajímavý, ale nevím, zda bych si do něj zapisovala pravidelně.

    1. Adéla T.

      Děkuji Ti za komentář ☺️
      To sezení venku a pozorování okolí se dá považovat jako meditace, pokud si v tu chvíli opravdu přítomna a v hlavě ti nepobíhají myšlenky kolem 🙏🏻

  11. Lovely

    These are fab suggestions! Meditation helps me to unwind and relax.
    Lovely
    http://www.mynameislovely.com

  12. Kate

    Mně k sebelásce hodně pomohly knihy a cvičení, které dělám od zimy. Nyní se už tolik na sebelásku nezaměřuji.

    http://somethingbykatep.blogspot.com/

Leave a Reply